AttestOnlineSync


Frågor & svar


  • Hur vet jag att de attesterade fakturorna går tillbaka till Visma Administration?


Svar: De går tillbaka samtidigt som du synkroniserar upp nya leverantörsfakturor.


  • Ändra namn och mailadress


Svar: Om du trycker på din profilbild och sedan dina inställningar har du möjlighet att ändra under kontaktinformation. Klicka sedan på uppdatera.


  • Hur ändrar jag lösenord?


Svar: Om du trycker på din profilbild, dina inställningar och sedan säkerhet kan du där ange ditt nuvarande lösenord samt det lösenord du önskar ha. Glöm inte att klicka på uppdatera.


  • Kan vi ha flera Administratörer på AttestOnline.se?


Svar: Inte i dagsläget.


  • Kan vi ha ett längre attestflöde?


Svar: Ja det går alldeles utmärkt, det ställer du in under medlemskap.


  • Jag får upp felmeddelande att licensen ar ogiltig, vad har hänt? 

Svar: Kontakta DataPartners support för vidare hjälp.


  • Sätt användare som inaktiv, t:ex under ledighet.


Svar: Absolut, det åtgärdar du under medlemskap, klicka på kugghjulet under Frånvarande.


  • Som Attestant, hur backar jag en faktura till föregående som jag inte vill godkänna?


Svar: Du går in på fakturan det gäller och väljer Backa faktura. Om det inte finns en annan person innan dig som attesterat går fakturan till administratören.


  • Kan jag ha kommunikation inne på AttestOnline se, ett kommentarsfält?


Svar: Ja det kan du. Använd sidopanelen, den öppnar du om du klickar dig in på en faktura. Uppe till vänster finns en knap Öppna Sidopanel. Där kan du även se en logg, ett händelseförlopp för Fakturan.


  • Hur kan jag se att leverantörsfakturan blivit attesterad/exporterad?


Svar: Det kan vi lösa genom att ta fram "anmärkning 3" i Visma Administration. Ställ dig i listvyn för leverantörsfakturan, högerklicka i fältet för kolumninställningar. Ta sedan fram fliken Anm3.


  • Kan jag läsa in alla sorters leverantörsfakturor via Autoinvoice? 

Svar: Nej, en del går inte, tex. Transportstyrelsen och Skatteverket är några av dom.


  • Hur skapar jag en leverantörsfaktura manuellt i Visma Administration? 

Svar: Förslagsvis bokar du en tid med en av våra Visma konsulter. Vi kan då komma ut till dig och hjälpa dig med de Visma frågor du har, direkt på plats.


  • Måste jag ha Visma Autolnvoice?


Svar: Nej det är inget krav. Vi rekommenderar dock att ni har det för att få en mer effektiv hantering av leverantörsfakturahanteringen. För mer frågor, kontakta din säljare.


  • Jag behöver hjälp med att sätta upp konteringsmallar, vad gör jag?

 

Svar: Kontakta DataPartner, vi har erfarna konsulter som kan hjälpa dig att strukturera upp mallar.


  • Måste jag ha en "balans" i summorna på leverantörsfakturan?

 

Svar: Ja det måste du, har du inte det kommer vi att erhålla ett fel. Vet du inte vilket konto du ska använda utan att din chef ska avgöra, kontakta DataPartner för eventuella lösningar på problemet.


  • Kan jag ha flera olika bolag ute på AttestOnline.se?


Svar: Ja det kan du, under förutsättning att du har samma VD i alla bolag.


  • Får jag ett meddelande när jag har leverantörsfakturor att attestera?

 

Svar: Ja det får du varje morgon klockan 07.00 vintertid.


  • Hur länge lagras mina leverantörsfakturor på AttestOnline.se? 


Svar: De lagras under ett års tid på AttestOnline.se. Du har alltid en lagring via ditt Visma Administration, därigenom kan du alltid gå tillbaka och kolla. Vill du ha mer än ett år, kontakta DataPartner support för lösning.


  • Kan övriga flöden påverkas vid implementering av AttestOnline?


Svar: AttestOnline påverka inga flöden. Vi har upptäckt att Autolnvoice kan skapa ett manuellt steg vid inkommande följesedlar.


  • Kan administratören andra attestant på AttestOnline.se?


Svar: Administratören kan ändra flödet och ingen annan.


  • Jag vill koppla på fler bolag, vad kostar det och hur gör jag?


Svar: Du kan koppla på fler bolag under förutsättning att du har samma VD i de olika bolagen. Kontakta DataPartner för kostnad.


  • Kan jag komma åt AttestOnlineSync från Visma Administration?


Svar: Absolut, detta genom att vi skapar en integrationsmeny. Du kan då komma åt AttestOnlineSynk. Du kan även om du står inne på en leverantörsfaktura gå via integrationsmenyn och öppna just den fakturan uppe på AttestOnline.se


  • Hur lång tid måste jag vänta på att AutoInvoice ska aktiveras?


Svar: Det tar cirka 24 timmar.


SQL SPECIAL


Visma SPSC har gått över till SQL och för att säkra upp att vår produkt kan följa med har vårt synkroniseringsprogram kompletterats därefter för att den ska kunna fortsätta jobba med Visma Administration.


Eventuella inställningar måste göras för detta och vi rekommenderar att man kontaktar DataPartner support för hjälp.