Fråga:

Ibland när vi ersätter en bild med samma artikelnummer i Visma uppdateras bilden i artikellistan som förväntat. Men när vi sedan öppnar bilddokumentet verkar det ibland som om den gamla bilden fortfarande visas, vilket ger intrycket att den finns kvar i minnet.

Vad kan vi göra för att lösa detta problem?


Svar:

Det finns två möjliga orsaker till detta problem:

  1. Bildcache för snabbare utskrifter:
    Bilderna laddas upp till en sökväg som används för att snabba på utskrifterna. Detta är följande mapp:
    C:\ProgramData\DataPartner\BildDokument\ImageCache

  2. Prioriteringsordning för bildlagring:
    Bilder kan sparas på olika platser, och programmet har en prioriteringsordning för vilken bild som visas. Denna prioritering kan du se i bilden nedan.

Problemet beror troligen på att den gamla bilden inte automatiskt raderas från bildcache-katalogen. Lösningen är att manuellt ta bort den gamla bilden från följande mapp:
C:\ProgramData\DataPartner\BildDokument\ImageCache

När du har raderat den gamla bilden, kommer den nya bilden att laddas in nästa gång ni skriver ut.