Fråga:
Ibland när vi ersätter en bild med samma artikelnummer i Visma uppdateras bilden i artikellistan som förväntat. Men när vi sedan öppnar bilddokumentet verkar det ibland som om den gamla bilden fortfarande visas, vilket ger intrycket att den finns kvar i minnet.
Vad kan vi göra för att lösa detta problem?
Svar:
Det finns två möjliga orsaker till detta problem:
Bildcache för snabbare utskrifter:
Bilderna laddas upp till en sökväg som används för att snabba på utskrifterna. Detta är följande mapp:C:\ProgramData\DataPartner\BildDokument\ImageCache
Prioriteringsordning för bildlagring:
Bilder kan sparas på olika platser, och programmet har en prioriteringsordning för vilken bild som visas. Denna prioritering kan du se i bilden nedan.
Problemet beror troligen på att den gamla bilden inte automatiskt raderas från bildcache-katalogen. Lösningen är att manuellt ta bort den gamla bilden från följande mapp:C:\ProgramData\DataPartner\BildDokument\ImageCache
När du har raderat den gamla bilden, kommer den nya bilden att laddas in nästa gång ni skriver ut.