En affärsrelation kan vara en kund, en leverantör eller både och.
Den kan då ha 3 olika nummerserier, en för respektive, men de kan även ha samma som i nedan exempel.
I listan över affärsrelationer kan man se om den är en kund, leverantör eller inget av det, i kolumnerna för kundnummer och leverantörsnummer. Tomt i båda dessa innebär att de endast är en affärsrelation.
I denna lista visas alla affärsrelationer man har.
Går man in via Försäljning -> Kunder så visas bara de affärsrelationer som är markerade som kund.
Går man in via Inköp -> Leverantörer så visas bara de affärsrelationer som är markerade som leverantör.
Öppnar man dem så får man upp affärsrelationen.

Affärsrelationskort
Affärsrelationen håller ihop allt som har med adresser och kontaktuppgifter att göra.
Har man fler företag i Figurator så delar man på affärsrelationens uppgifter.
Fliken Generellt avser affärsrelationen och innehåller bl.a. orgnr, leveransadresser, distributionssätt olika dokument, epost, dokument och inlägg.
Det som gäller specifikt kund och leverantör finns under dessa respektive flikar.
Dessa är företagsunika och delas inte mellan företag.

Affärsrelationen
På fliken Adresser så kan man göra lägga till och hantera leveransadresser och kommunikationssättet till dessa:
Man väljer vilken som är standard som ska föreslås när man skapar t.ex. en kundorder.

På fliken Epost, telefonkontakt m.m. så kan man lägga in mail till/från kunden, skriva inlägg och lägga till dokument som alla
på företaget kan se. Som ett CRM light.

På fliken Dokumentmottagare så lägger man upp på vilket sätt affärsrelationen vill ha olika dokument, så som faktura etc:
Man kan ange flera sändningsrätt per dokumenttyp genom att välja den flera gånger.

Skapa kund eller leverantör från affärsrelationen
För att skapa en kund eller leverantör från en befintlig affärsrelation så trycker man på knappen för ”Skapa kund” eller ”Skapa leverantör”.

Man får då frågan vilken mall man vill använda för att skapa denna kund eller leverantör.
Dessa mallar innehåller de grundläggande inställningarna som behövs för språk, moms etc. De går att modifiera
och skapa fler om man har behov utav det. Fliken för kund eller leverantör skapas på affärsrelationen.

Kundfliken
På fliken Översikt så hittar man de, för systemet, viktiga inställningarna så som:
- Moms
- Språk (används på dokument, SV, EN och DK fungerar på standardutskriftsmallar)
- Påminnelseinställning
- Säljare och orderbehandlare
(fylls dessa i så föreslås de på kundordern, annars föreslås inloggad användare)

På fliken Handel så hittar man de, för er och kunden, viktiga inställningarna så som:
- Valutakod, prislista, rabattgrupp och kassarabatt
- Lagerställe, leveransvillkor, leveranssätt, speditör, frakthantering)
- Betalningssätt (BG, PG, IBAN), betalningsvillkor (10, 20, 30 dagar osv), ränta

På fliken Anteckningar så kan man göra anteckningar som följer med in på en kundorder:
Man väljer i utskriftsmallarna vilken som ska skrivas ut och var.

På fliken Försäljningsorder så ser man vilka orders som är gjorda på kunden och vilken orderstatus de har just nu:
Man kan öppna en genom att klicka på ordernumret.

På fliken Kundreskontra så visas de öppna/obetalda kundfakturor som finns:
Kryssar man ur ”Visa endast öppna poster” visas alla.

Leverantörsfliken
På fliken Översikt så hittar man de, för systemet, viktiga inställningarna så som:
- Språk (används på dokument, SV, EN och DK fungerar på standardutskriftsmallar)
- Momsinställningar
- Bokföringsinställningar (vid snabbkontering leverantörsfakturor)

På fliken Handel så hittar man de, för er och leverantören, viktiga inställningarna så som:
- Valutakod, betalningsvillkor och betalningssätt (BG, PG, IBAN – används för att hantera standardbetalsätt vid fil)
- Lagerställe, leveransvillkor, och leveranssätt
- Inköpare och orderbehandlare (fylls dessa i så föreslås de på inköpsordern, annars föreslås inloggad användare)
- Attestinställningar

På fliken Inköpsordrar så ser man vilka orders som är gjorda på leverantören och vilken orderstatus de har just nu:
Man kan öppna en genom att klicka på ordernumret.

På fliken Artiklar så ser man vilka artiklar som är kopplade till leverantören:
Man ser även aktuellt lagersaldo på dessa.

På knappen Konfiguration och menyvalet Leverantörs bankkonto lägger man upp leverantörens bankkontouppgifter:
Har leverantören fler än en, så ska standardbetalningsmetod kryssas i för den som primärt ska användas.
