Kundreskontra inbetalning
Inställningar
Försäljning -> Inställningar -> Kundparametrar
Sidbrytning
Kundinbetalningar med bankfil
Bokföring -> Periodiskt -> Bankavstämning
Välj Bank
Klicka på C. Importera banktransaktioner
Dubbelklicka på file
Välj den fil du vill läsa in (som du hämtat från banken) och tryck Öppna.
Klicka på 8. Autoavstämning så stämmer Figurator av de poster den kan matcha.
För övriga poster den ej kunde matcha:
Markera den översta raden under 1. Inlästa banktransaktioner genom att klicka i bocken Stäm av. Leta upp motsvarande faktura under 2. Kundreskontra och bocka i Stäm av på den, eller de kundfakturor som matchar de inlästa.
När allt är avstämt, klicka på 9. Bokför.
Sidbrytning
Kundinbetalningar med manuell avstämning
Bokföring -> Verifikat
Skapa nytt verifikat genom att klicka på ikonen för Ny eller CTRL+N
Välj mall Kundbetalning och justera ev beskrivningen om du önskar, ex. lägga till datum
Klicka på 3. Rader
Klicka på 3. Skapa betalningar från kund.
Markera den, eller de kundfakturor som du vill registrera inbetalning för. För att markera flera håll inne CTRL och klicka på resp rad.
Klicka sedan på 6. Skapa betalningar
Justera Bokföringsdatum, och lägg till fler fakturor om du inte valt alla första gången genom att upprepa steg 5-7.
Vill du kontrollera summan så den matchar banken, högerklicka på Beloppskolumnen, välj Aggregering och välj Byt summa. Nu visas en summering längst ner i rutan.
När du är klar så klicka på 2. Bokför, och svara Ja på frågan om Bokför journal. Nu är inbetalningsbunten journalförd och verifikatet försvinner från listan under verifikat.
Sidbrytning
Kundreskontra påminnelse
Inställningar
Försäljning -> Inställningar -> Påminnelseinställningar
För varje process, lägg till hur många påminnelser som ska gälla.
I Processnotering anger du vad som ska skrivas extra på den markerade påminnelsen
I Avgift anger du vilken avgift som ska läggas på den markerade påminnelsen
Sidbrytning
Exempel på utskrift
På kunden sätts vilken påminnelsehantering som ska användas
Sidbrytning
Inställningar för att skicka påminnelse via epost
Administration -> Inställningar -> E-postmallar
Välj – Rätta mallar
Administration -> Inställningar -> Dokument e-post mall hoplänkning
Knyt ihop mall med Dokumenttyp
För att skicka med e-post måste kunden sättas upp med e-post adress
Sidbrytning
Skicka betalningspåminnelse till kund
Försäljning -> Periodiskt -> Påminnelser
Klicka på 4. Skapa påminnelser.
Välj ut den eller de kunder du vill skapa påminnelse till. Antingen via urval, alla eller per kund. Välj påminnelsekod (vilken påminnelsemall som ska användas), påminnelsedatum och tryck 1. Ok
I listan visas de kundfakturor som är förfallna enligt de urval du gjort.
Klicka på 7. Bokför. Påminnelsen måste vara bokförd innan nästa påminnelse kan skapas.
För att skicka i väg påminnelsen till kund så klicka på 6. Skriv ut. Välj aktuell eller markerade. För att markera många så håll inne CTRL och klicka på de du vill markera, eller markera första och håll sedan inne SHIFT och markera sista så markeras alla.
Klicka på 1. Förhandsgranska för att kolla på dem först, eller 2. Process för att skicka i väg. Det krävs att det finns en mailadress inlagd på kundkortet för påminnelse för att det ska genereras ett epostfönster. Se inställningar för betalningspåminnelser ovan.
Ett epostfönster öppnas. Skicka iväg.