Kundreskontra inbetalning 

 

Inställningar 

Försäljning -> Inställningar -> Kundparametrar 

 

 

Sidbrytning 

Kundinbetalningar med bankfil 

 

  1. Bokföring -> Periodiskt -> Bankavstämning 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Välj Bank 

 

 

  1. Klicka på C. Importera banktransaktioner  

 

 

  1. Dubbelklicka på file 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Välj den fil du vill läsa in (som du hämtat från banken) och tryck Öppna. 

 

  1. Klicka på 8. Autoavstämning så stämmer Figurator av de poster den kan matcha. 

 

 

  1. För övriga poster den ej kunde matcha: 
    Markera den översta raden under 1. Inlästa banktransaktioner genom att klicka i bocken Stäm av. Leta upp motsvarande faktura under 2. Kundreskontra och bocka i Stäm av på den, eller de kundfakturor som matchar de inlästa. 

En bild som visar bord 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. När allt är avstämt, klicka på 9. Bokför 
     

 

Sidbrytning 

Kundinbetalningar med manuell avstämning 

 

  1. Bokföring -> Verifikat 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Skapa nytt verifikat genom att klicka på ikonen för Ny eller CTRL+N 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Välj mall Kundbetalning och justera ev beskrivningen om du önskar, ex. lägga till datum 

 

  1. Klicka på 3. Rader 

 

  1. Klicka på 3. Skapa betalningar från kund.  

 

  1. Markera den, eller de kundfakturor som du vill registrera inbetalning för. För att markera flera håll inne CTRL och klicka på resp rad. En bild som visar bord 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka sedan på 6. Skapa betalningar   

 

  1. Justera Bokföringsdatum, och lägg till fler fakturor om du inte valt alla första gången genom att upprepa steg 5-7. 

 

  1. Vill du kontrollera summan så den matchar banken, högerklicka på Beloppskolumnen, välj Aggregering och välj Byt summaNu visas en summering längst ner i rutan. 
     

 

  1. När du är klar så klicka på 2. Bokför, och svara Ja på frågan om Bokför journal. Nu är inbetalningsbunten journalförd och verifikatet försvinner från listan under verifikat. 

 

 

Sidbrytning 

Kundreskontra påminnelse 

 

Inställningar 

Försäljning -> Inställningar -> Påminnelseinställningar 

För varje process, lägg till hur många påminnelser som ska gälla. 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

I Processnotering anger du vad som ska skrivas extra på den markerade påminnelsen 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

I Avgift anger du vilken avgift som ska läggas på den markerade påminnelsen 

Sidbrytning 

Exempel på utskrift 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

På kunden sätts vilken påminnelsehantering som ska användas 

 

Sidbrytning 

Inställningar för att skicka påminnelse via epost 

Administration -> Inställningar -> E-postmallar 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

Välj – Rätta mallar 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

Administration -> Inställningar -> Dokument e-post mall hoplänkning 

Knyt ihop mall med Dokumenttyp 

 

 

 

För att skicka med e-post måste kunden sättas upp med e-post adress 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

 

 

Sidbrytning 

Skicka betalningspåminnelse till kund 

 

  1. Försäljning -> Periodiskt -> Påminnelser 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka på 4. Skapa påminnelser. 

 

  1. Välj ut den eller de kunder du vill skapa påminnelse till. Antingen via urval, alla eller per kund. Välj påminnelsekod (vilken påminnelsemall som ska användas), påminnelsedatum och tryck 1. Ok 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. I listan visas de kundfakturor som är förfallna enligt de urval du gjort.En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka på 7. Bokför. Påminnelsen måste vara bokförd innan nästa påminnelse kan skapas. 

 

  1. För att skicka i väg påminnelsen till kund så klicka på 6. Skriv ut. Välj aktuell eller markerade. För att markera många så håll inne CTRL och klicka på de du vill markera, eller markera första och håll sedan inne SHIFT och markera sista så markeras alla. 

 

  1. Klicka på 1. Förhandsgranska för att kolla på dem först, eller 2. Process för att skicka i väg. Det krävs att det finns en mailadress inlagd på kundkortet för påminnelse för att det ska genereras ett epostfönster. Se inställningar för betalningspåminnelser ovan.En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Ett epostfönster öppnas. Skicka iväg.En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning