Ställ in beställningspunkter på artikel 

Sätt behovsgrupp på artikel för att få inköpsförslaget att inte räkna behovet längre fram än angiven disponeringshorisont.   

Vill du att inköpsförslaget tar med alla kommande behov oavsett datum, gå direkt till punkt 5. 

  1. Artiklar/Lager -> Artiklar  

 

 


  • Öppna artikeln du vill redigera genom att dubbelklicka på den 
  • Gå till Disponering och klicka på pilen. 
    Välj en behovsgrupp som matchar antal dagar framåt du vill att den ska ta med i beräkningen 
    C:\Users\RogerLjungqvist\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\88EC8677.tmp 


      Saknas, eller matchar ingen behovsgrupp, så gå till: 
      Artiklar/Lager -> Artiklar -> Inställningar -> Disponering -> Behovsgrupper 
      Klicka på ikonen för Ny eller CTRL+N 
      Fyll i     Behovsgrupp (kod) 
          Namn (benämning för gruppen) 
          Disponeringshorisont (antal dagar framåt) 

      Stäng rutan och gå tillbaka till artikeln och välj behovsgruppen du skapat 

 

 

 För att ställa in beställningspunkter klicka på knappen D. Konfiguration och välj Behovsprofil 
C:\Users\RogerLjungqvist\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\7F98EE9D.tmp 

 

Vill du ställa in behov på specifikt Lagerställe och/eller Lagerplats så välj det, annars lämna det blankt. Vid flera, fyll i nedan för alla rader. 
 
Fyll sedan i minsta antal (disponibelt) som måste uppfyllas för att artikeln ska uppmärksammas i materialplaneringen, samt Maximalt (om det används). 

 

 

Ställ in parametrar för val av lagerplatser och batchnummer på artikel 


För att kunna välja lagerplats, lagerställe eller batchnummer på en artikel måste följande parametrar vara inställda för att kunna nyttjas vid ex. varumottagande: 

Sidbrytning 

Materialplanering - skapa inköp 

 
Arbeta med behovsberäkning av artikel 

  1. Artiklar/Lager -> Periodiskt -> Materialplanering 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

En bild som visar bord 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka på 1. Räkna om för att få med alla artiklar som nått sitt behov. 

 

 

  1. Förslagsvis sortera per leverantör genom att högerklicka på kolumnen Namn och välj Sort acsending A-Z eller tryck CTRL+G för att få fram sökrutan och sök efter leverantören 

 

  1. Markera de artiklar per leverantör du vill köpa in genom att hålla nere SHIFT och tryck på artikelnumret 
    C:\Users\RogerLjungqvist\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\58BE9F39.tmp 

 

  1. Tryck sedan på 2. Skapa inköp 

 

  1. Frågan kommer upp om du vill köpa in från leverantören. Tryck Ja 

 

  1. En inköpsorder skapas och öppnas i ett nytt fönster. Fortsätt till Inköpsorder för mer info. 

Sidbrytning 

Inköpsorder 

 

Man kan skapa en inköpsorder på lite olika sätt, från: 

  • Listläget i Artiklar/Lager -> Periodiskt -> Materialplanering 

  • Listläget i Artiklar/Lager -> Artiklar 

  • Artikelkortet i Artiklar/Lager -> Artiklar 

  • Listläget i Försäljning -> Öppna försäljningsorder 

  • Kundordern i Försäljning -> Öppna försäljningsorder 

  • Listläget i Inköp -> Inköpsorder (eller Öppna inköpsorder)  

Alla går ut på att man markerar den eller de artiklar man vill köpa in och trycker på 1. Skapa och sedan Inköpsorder, vid val av flera håll nere SHIFT och markera artikelnumret. 
  
Frågan kommer upp om man vill skapa inköp till leverantören. Tryck Ja. 

Oavsett vilken väg man väljer kan man lägga till fler artiklar på inköpsordern när den skapats. 

 

Skapa en inköpsorder 

 

Om du skapar en inköpsorder från en artikel, leverantör eller kundorder hoppa till punkt 4. 

 

  1. Inköp -> Inköpsorder (eller Öppna inköpsorder)  

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Tryck på ikonen för Ny eller CTRL+N 
    En inköpsorder skapas i ett nytt fönster 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Fyll i leverantör genom att antingen fylla i leverantörsnumret eller trycka på pilen och söka fram leverantören. 

 

  1. Fyll i information som saknas på fliken  
    1. Konfiguration, ex: kontaktperson, säljare, orderdatum, leveransdatum, valuta, lagerställe, leveranssätt m.m. 
    2. Generellt, ex: Prislista, lagerorder, betalningsvillkor, resultatenhet m.m. 
    4. Leveransadress 
    5. Extern ordertext, om man vill skicka med ett meddelande till leverantören 
    6. Intern ordertext, om man vill skriva något internt inom organisationen 

 

  1. Fyll på eller justera de artiklar du vill köpa in på flik 7. Översikt 
    För att lägga till en artikel tryck på ikonen Ny eller tryck CTRL+N 
    Fyll i artikelnummer i artikelnummerkolumnen eller tryck på pilen för att få upp listan. 
    I listan kan du även se lagersaldo, reserverat antal, disponibelt saldo m.m. 
     

 

Klicka på den artikel du vill lägga till, fyll i antal och kontrollera pris. 
Vet du redan nu vilket lagerställe som artikeln ska till så fyll i det, samma sak gäller batchnr (om det används). 

 

Upprepa för varje artikel som du vill lägga till. 

 

  1. För mer detaljerad info så markera artikeln och klicka på flik 8. Radtext, 9. Konfiguration, A. Pris, B. Leverans, C. Artikeldimensioner och/eller D. Dimensioner. 
    Ex.  
    B. Leverans för avvikande leveransdatum på artikeln 
    C. Artikeldimensioner för varianter, spårning och lagring.  

D. Dimensioner för resultatenhet m.m. 

 

Om du lämnar inköpsordern så finns den att hitta under Inköp i delen: 

  • Mina öppna inköpsordrar 

  • Öppna inköpsordrar 

  • Inköpsorder 

 

  1. För att låsa beställningen och kunna skicka iväg den (eller skriva ut den) tryck 2. Bokför och välj Beställning  
     

 

 

  1. En ruta kommer upp Orderuppdatering. Klicka på 1. Bokför 

 

 

  1. En ny ruta kommer upp Document Processing. Vill du förhandsgranska den innan du skickar välj 1. Förhandsgranska annars välj 2. Process 

 

 

Vill du skicka i väg dokumentet med epost och det inte kommer upp något under Lista, får du lägga upp en ny e-postadress på leverantören som avser beställning.  

CRM -> Affärsrelationer 

Leta upp leverantören och klicka på den. Under 8. Dokumentmottagare trycker du på ikonen för Ny och fyller i Dokumenttyp, leveransmetod (epost), värde (epostadresssen) och antal kopior.En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Ett epostfönster öppnas med vald epostadress från inställningarna med beställningen bifogad som pdf. Fyll i Ämnesraden och skicka iväg. 

 

 

 

Registrera varumottag från inköpsorder 

 

  1. Inköp -> Öppna inköpsordrar 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka på den inköpsorder som har inkommit hela, eller delar utav 

En bild som visar bord 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka på H. Bokför och välj Varumottagande 

 

 

  1. Se över Bokföringsdatum (inleveransdatum) och fyll i Dokumentnummer (lev  
    Följesedelsnr) 

En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

  1. Kontrollera så att det är samma antal inlevererat fysiskt som i kolumnen Antal, om det skiljer så fyll i korrekt antal i kolumnen Uppdatera nu 

 

  1. Om antalet på en artikelrad ska fördelas på olika lagerställenlagerplatser eller batchnummer tryck på 6. Dela och välj Antal. Fyll sedan i det antal som ska vara på rad 1. Resterande antal kommer på en ny rad.  
    Välj här på radnivå vilket lagerställelagerplats och/eller batchnummer som antalet ska fördelas ut på.  

 

  1. För att välja, eller lägga till ett batchnummer klicka på 5. Batchnummer när du står på den rad du vill tilldela ett batchnummer. Markera batchnumret 

 

  1. Om antalet på en artikelrad ska fördelas på olika batchnummer, tryck på 5. Batchnummer klicka på ikonen för Ny och registrera batchnummer, beskrivning, utgångsdatum, om det är avslutat (bocka i), och övriga användbara fält. 

 

  1. Vet man redan nu extra kostnader som ska belasta inleveransen, tull, frakt m.m. så klickar man på 4. Extra kostnader. Skapa ny kostnadsrad genom att klicka på ikonen för Ny och välj Kostnadstyp, valuta och belopp. Fyll i de parametrar som önskas och klicka sedan på 1. Ok 

 

  1. För att registrera inleveransen klicka på 1. Bokför. 
         Inköpsordern har nu ändrat status från Beställt till Mottaget i Statuskolumnen. En bild som visar bord 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

 

 

Kreditera en inköpsorder 

 

Du kan kreditera en inköpsorder som har Status Registrerat, Mottaget eller Fakturerat. 

  1. Inköp -> Inköpsorder 

 

 

  1. Öppna den inköpsorder du vill kreditera 

 

  1. Klicka på I. Journaler och välj den senaste journalen. 

Dvs, är ett varumottag journalfört, välj den. Är en Faktura journalförd, välj den. 
En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning 

 

  1. Klicka sedan på 6. Funktioneoch välj Kreditera. Fyll i bokföringsdatum och tryck OK. 
    Då vänder bokföringen på tidigare verifikat och ändrar statusen på inköpsordern till Beställt. Du kan nu välja hur du går vidare med ordern.En bild som visar text 
Automatiskt genererad beskrivning