Ställ in beställningspunkter på artikel
Sätt behovsgrupp på artikel för att få inköpsförslaget att inte räkna behovet längre fram än angiven disponeringshorisont.
Vill du att inköpsförslaget tar med alla kommande behov oavsett datum, gå direkt till punkt 5.
Artiklar/Lager -> Artiklar
- Öppna artikeln du vill redigera genom att dubbelklicka på den
- Gå till Disponering och klicka på pilen.
Välj en behovsgrupp som matchar antal dagar framåt du vill att den ska ta med i beräkningen
Saknas, eller matchar ingen behovsgrupp, så gå till:
Artiklar/Lager -> Artiklar -> Inställningar -> Disponering -> Behovsgrupper
Klicka på ikonen för Ny eller CTRL+N
Fyll i Behovsgrupp (kod)
Namn (benämning för gruppen)
Disponeringshorisont (antal dagar framåt)
Stäng rutan och gå tillbaka till artikeln och välj behovsgruppen du skapat
För att ställa in beställningspunkter klicka på knappen D. Konfiguration och välj Behovsprofil
Vill du ställa in behov på specifikt Lagerställe och/eller Lagerplats så välj det, annars lämna det blankt. Vid flera, fyll i nedan för alla rader.
Fyll sedan i minsta antal (disponibelt) som måste uppfyllas för att artikeln ska uppmärksammas i materialplaneringen, samt Maximalt (om det används).
Ställ in parametrar för val av lagerplatser och batchnummer på artikel
För att kunna välja lagerplats, lagerställe eller batchnummer på en artikel måste följande parametrar vara inställda för att kunna nyttjas vid ex. varumottagande:
Sidbrytning
Materialplanering - skapa inköp
Arbeta med behovsberäkning av artikel
Artiklar/Lager -> Periodiskt -> Materialplanering
Klicka på 1. Räkna om för att få med alla artiklar som nått sitt behov.
Förslagsvis sortera per leverantör genom att högerklicka på kolumnen Namn och välj Sort acsending A-Z eller tryck CTRL+G för att få fram sökrutan och sök efter leverantören
Markera de artiklar per leverantör du vill köpa in genom att hålla nere SHIFT och tryck på artikelnumret
Tryck sedan på 2. Skapa inköp
Frågan kommer upp om du vill köpa in från leverantören. Tryck Ja
En inköpsorder skapas och öppnas i ett nytt fönster. Fortsätt till Inköpsorder för mer info.
Sidbrytning
Inköpsorder
Man kan skapa en inköpsorder på lite olika sätt, från:
Listläget i Artiklar/Lager -> Periodiskt -> Materialplanering
Listläget i Artiklar/Lager -> Artiklar
Artikelkortet i Artiklar/Lager -> Artiklar
Listläget i Försäljning -> Öppna försäljningsorder
Kundordern i Försäljning -> Öppna försäljningsorder
Listläget i Inköp -> Inköpsorder (eller Öppna inköpsorder)
Alla går ut på att man markerar den eller de artiklar man vill köpa in och trycker på 1. Skapa och sedan Inköpsorder, vid val av flera håll nere SHIFT och markera artikelnumret.
Frågan kommer upp om man vill skapa inköp till leverantören. Tryck Ja.
Oavsett vilken väg man väljer kan man lägga till fler artiklar på inköpsordern när den skapats.
Skapa en inköpsorder
Om du skapar en inköpsorder från en artikel, leverantör eller kundorder hoppa till punkt 4.
Inköp -> Inköpsorder (eller Öppna inköpsorder)
Tryck på ikonen för Ny eller CTRL+N
En inköpsorder skapas i ett nytt fönster
Fyll i leverantör genom att antingen fylla i leverantörsnumret eller trycka på pilen och söka fram leverantören.
Fyll i information som saknas på fliken
1. Konfiguration, ex: kontaktperson, säljare, orderdatum, leveransdatum, valuta, lagerställe, leveranssätt m.m.
2. Generellt, ex: Prislista, lagerorder, betalningsvillkor, resultatenhet m.m.
4. Leveransadress
5. Extern ordertext, om man vill skicka med ett meddelande till leverantören
6. Intern ordertext, om man vill skriva något internt inom organisationen
Fyll på eller justera de artiklar du vill köpa in på flik 7. Översikt
För att lägga till en artikel tryck på ikonen Ny eller tryck CTRL+N
Fyll i artikelnummer i artikelnummerkolumnen eller tryck på pilen för att få upp listan.
I listan kan du även se lagersaldo, reserverat antal, disponibelt saldo m.m.
Klicka på den artikel du vill lägga till, fyll i antal och kontrollera pris.
Vet du redan nu vilket lagerställe som artikeln ska till så fyll i det, samma sak gäller batchnr (om det används).
Upprepa för varje artikel som du vill lägga till.
För mer detaljerad info så markera artikeln och klicka på flik 8. Radtext, 9. Konfiguration, A. Pris, B. Leverans, C. Artikeldimensioner och/eller D. Dimensioner.
Ex.
B. Leverans för avvikande leveransdatum på artikeln.
C. Artikeldimensioner för varianter, spårning och lagring.
D. Dimensioner för resultatenhet m.m.
Om du lämnar inköpsordern så finns den att hitta under Inköp i delen:
Mina öppna inköpsordrar
Öppna inköpsordrar
Inköpsorder
För att låsa beställningen och kunna skicka iväg den (eller skriva ut den) tryck 2. Bokför och välj Beställning
En ruta kommer upp Orderuppdatering. Klicka på 1. Bokför
En ny ruta kommer upp Document Processing. Vill du förhandsgranska den innan du skickar välj 1. Förhandsgranska annars välj 2. Process
Vill du skicka i väg dokumentet med epost och det inte kommer upp något under Lista, får du lägga upp en ny e-postadress på leverantören som avser beställning.
CRM -> Affärsrelationer
Leta upp leverantören och klicka på den. Under 8. Dokumentmottagare trycker du på ikonen för Ny och fyller i Dokumenttyp, leveransmetod (epost), värde (epostadresssen) och antal kopior.
Ett epostfönster öppnas med vald epostadress från inställningarna med beställningen bifogad som pdf. Fyll i Ämnesraden och skicka iväg.
Registrera varumottag från inköpsorder
Inköp -> Öppna inköpsordrar
Klicka på den inköpsorder som har inkommit hela, eller delar utav
Klicka på H. Bokför och välj Varumottagande
Se över Bokföringsdatum (inleveransdatum) och fyll i Dokumentnummer (lev
Följesedelsnr)
Kontrollera så att det är samma antal inlevererat fysiskt som i kolumnen Antal, om det skiljer så fyll i korrekt antal i kolumnen Uppdatera nu.
Om antalet på en artikelrad ska fördelas på olika lagerställen, lagerplatser eller batchnummer tryck på 6. Dela och välj Antal. Fyll sedan i det antal som ska vara på rad 1. Resterande antal kommer på en ny rad.
Välj här på radnivå vilket lagerställe, lagerplats och/eller batchnummer som antalet ska fördelas ut på.
För att välja, eller lägga till ett batchnummer klicka på 5. Batchnummer när du står på den rad du vill tilldela ett batchnummer. Markera batchnumret
Om antalet på en artikelrad ska fördelas på olika batchnummer, tryck på 5. Batchnummer klicka på ikonen för Ny och registrera batchnummer, beskrivning, utgångsdatum, om det är avslutat (bocka i), och övriga användbara fält.
Vet man redan nu extra kostnader som ska belasta inleveransen, tull, frakt m.m. så klickar man på 4. Extra kostnader. Skapa ny kostnadsrad genom att klicka på ikonen för Ny och välj Kostnadstyp, valuta och belopp. Fyll i de parametrar som önskas och klicka sedan på 1. Ok
För att registrera inleveransen klicka på 1. Bokför.
Inköpsordern har nu ändrat status från Beställt till Mottaget i Statuskolumnen.
Kreditera en inköpsorder
Du kan kreditera en inköpsorder som har Status Registrerat, Mottaget eller Fakturerat.
Inköp -> Inköpsorder
Öppna den inköpsorder du vill kreditera
Klicka på I. Journaler och välj den senaste journalen.
Dvs, är ett varumottag journalfört, välj den. Är en Faktura journalförd, välj den.
Klicka sedan på 6. Funktioner och välj Kreditera. Fyll i bokföringsdatum och tryck OK.
Då vänder bokföringen på tidigare verifikat och ändrar statusen på inköpsordern till Beställt. Du kan nu välja hur du går vidare med ordern.